elisebakker.reismee.nl

Mijn eerste week!

Lieve iedereen,

Een verhaaltje van mijn eerste week in Ghana!

Daar ging ik dan, zaterdagmiddag om 14:00 met het vliegtuig naar Accra. Ik ging mijn vriendin Sascha op zoeken (die vrijwilligerswerk doet in een weeshuis in Suluya), om daarna samen rond te trekken door Ghana. Voordat mijn reis begon heb ik veel spullen gekocht en ingezameld! Zoals; heel veel kleding, bellenblazen, potloden, pennen, kleurboeken, schriften, tandenborstels, loom bandjes, krijt, speldjes, knuffeltjes en paracetemols. Ik ging ook weg namelijk met 2 koffers van 23 kilo en een handbagage van 20 kilo. Dat was wel even pittig zwaar op me rug haha! Wel een beetje spannend voor het eerst in me 1tje in een vreemd land, maar ik kon niet wachten om bij Sas te zijn. De vlucht ging goed! Toen ik uit het vliegtuig stapte kreeg ik een warme lucht over me heen. Eerst een tijdje bij de paspoort controle gewacht, gelukkig kon ik zonder problemen doorlopen en vroegen ze niet om geld. Mijn koffers kon ik meteen pakken en ik kon zo naar buiten lopen. Ik wist niet wat ik zag honderden mensen die met bordjes stonden en heel veel taxi chauffeurs die wat van je wilde. Een poker face op zetten en het bordje Elise bakker opzoeken. Uiteindelijk na een tijdje zag ik een jongen staan met mijn naam in zijn handen. De jongen William die voor Tina van experience it werkt was aardig hij heeft geholpen met geld wisselen en een sim kaart te kopen. Ik heb me ogen uitgekeken toen we vanaf het vliegveld naar het hostel reden. Zoals je op foto's altijd ziet vrouwen met grote schalen en manden met eten op hun hoofd. Ze lopen tussen de auto's door, je doet je raam open en je koopt een zakje water. Geweldig vind ik het! Dat is nou echt Ghana. Ook was er een Duitse jongen konst antin die ook naar het noorden toe ging om vrijwilligerswerk te doen. Dat was wel heel fijn dan hoefde ik tenminste niet alleen. Hij was al een paar maanden in Ghana dus hij kon al veel dingen vertellen. Na 17 uur niet meer weten hoe je moet zitten waren we aangekomen in Wulugu. Sas gebeld en binnen 10 minuten waren ze er. Ik heb haar even flink geknuffeld. Na alle leuke verhalen ook Liz eindelijk ontmoet!

Ze hebben me een rondleiding gegeven en we hebben lekker lang bij gekletst. Ja Sas en Liz zijn het allemaal al gewend en hebben gelachen.... maar als je lekker rustig aan het plassen bent lopen er honderden kakkerlakken in het gat en over de muren. Nou mij niet gezien ik ga wel achter het huis plassen haha! Overdag zijn de kakkerlakken ver in het gat dus dat durf ik dan wel.

2 uurtjes nadat ik was aangekomen in Wulugu hebben we ontbeten en gingen we naar het weeshuis toe in Suluya. De verhalen van sas over haar blauwe billen heb ik ook een paar dagen meegemaakt, wat een rit! 40 minuten op een plankje in een motorking zitten op een hobbelende weg in the middle off nowhere is niet zo fijn, nog licht uitgedrukt! Maar ik moet me niet zo aanstellen hun hebben het 2 maanden lang gedaan! Toen we aankwamen in het dorpje Suluya waar het weeshuis is, kwamen de kinderen juichend, rennend en zwaaiend op ons af rennen. Met 3 vingers in de lucht dat er nu nog een wit meisje mee is. Geweldig ik had een lach op mijn gezicht. Liz en Sas deden hun ritueel samen liedjes zingen en dansen. Super leuk om te zien wat ze die kinderen allemaal hebben aangeleerd. We hadden die dag bellenblazen, kleurboeken/kleurpotloden en tandenborstels mee. 1 woord hoe het dan in het weeshuis is; CHAOTISCH! De kinderen moesten in 1 rij staan zodat we 1 voor 1 de tandenborstels konden uitdelen. De kinderen duwen, schreeuwen, slaan en hebben geen enkel respect meer voor elkaar. Het is erg om dat te zien. Pas als Mohammed (hij brengt ons met de motorking naar Suluya) met de stok komt en ze slaat luisteren ze. Als je dat voor het eerst ziet krijg je een brok in je keel..

Uiteindelijk... zijn de kinderen heel zoet met tekenen en laten ze met trots hun gepoetste tanden zien. Dan krijg je toch weer een lach op je gezicht! Ik ben daar met een dubbel gevoel in het weeshuis.

Één van deze dagen hebben we de kinderen leren loomen. We wisten niet zeker of ze het zouden oppakken. Maar gelukkig konden ze het heel goed en vonden ze het geweldig, als we de volgende dag de loom doos te voorschijn haalde begonnen alle kinderen te juichen!!

De kleding uitdelen was ook een groot succes! Ik had voetbal shirts van LSVV mee. De kinderen begrepen het meteen en gingen al snel in een voetbal positie staan voor de foto!

Als we terug komen van het weeshuis kunnen we altijd nog eventjes in het zonnetje zitten. Dat was wel nodig want ik ben spier wit vergeleken Sas en Liz.

De laatste dag hebben we alle spullen die we nog hadden aan de kinderen gegeven. Ja het was een totale chaos! Zelfs de moeders van het dorp die pakte de ballonnen af. Bizar en dan nog durven zeggen dat we ze niet genoeg hebben gegeven. Maarja zo zijn ze nou eenmaal! Ik heb me steentje bij gedragen en een lach op hun gezicht gekregen. Dat was mijn doel en het is gelukt!

Vrijdagmiddag gingen we weer naar Accra met de bus! Daar had ik totaal geen zin in 17 uur lang zitten. Maar times fly when your having fun! Ook was het maar 13 uur en een kwartier dit keer!

Nu zijn we aangekomen in het hostel in Accra! Vanmiddag eventjes souvenirs shoppen, backpack tas inpakken en naar helping hand. Liz heeft daar 1,5 maand vrijwilligerswerk gedaan en we blijven daar 1 nachtje!

Maandag begint dan echt ons grote avontuur. Samen met Sas rondtrekken door Ghana. We hebben de reis al globaal uitgestippeld. Ik heb er zin in!

Ik hou jullie op de hoogte!

Zoals er in mijn reisdagboekje staat: De wereld is een boek. Wie niet reist, leest één bladzijde.

Dikke kus!!!

Reacties

Reacties

Ria & Bertus

Geweldig Elise, wat je daar allemaal al hebt meegemaakt. En het eind is nog niet in zicht! Top hoor, ik blijf met je "meereizen" , succes!

Marina

Hey nichtje, wat een verhaal! Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt!! Ook ik ga je volgen.
Geniet!!

nikki en rick

Mooi verhaal elise. Veel plezier en genieten daar! Liefs

Leroy en Dorien

Leuk om je verhaal te lezen, al veel meegemaakt en gezien... Ennnnn niet onbelangrijk, de zware koffers waren niet voor niets!! Lekker blijven genieten!!! Hele dikke zoen van je allerliefste broertje en van mij ok natuurlijk:):) xxxxx

Ellen je schoonmoeder haha

Wat een mooi verslag indrukwekkend allemaal
Ze zijn daar al blij met de kleinste dingen daar kunnen wij nog wat van leren
Nou meisje heel veel plezier en geniet ervan groetjes aan Sascha
En we reizen gezellig mee via je blog xxx

Karin Groot

Heee Elise, wat ontzettend leuk om jouw blog te lezen. Mijn jongste dochter zit momenteel in Montréal, met gemiddeld 20 graden onder nul, zij schrijft ook een reisblog. Maar zij is daar aan het studeren, echt heel leuk om ook jouw verhalen te lezen, letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil!! Schrijf er alsjeblieft nog een paar zolang je daar bent :)

Atie

Hoi Elise (en Sas)
Toppie op reis in Ghana. Je kijkt je ogen uit en geniet wat er op je pad komt.je bent echt in een ander werelddeel. We reizen met jullie verhalen mee.Je kunt leuk schrijven, Groetjes uit Waspik

Gerda oosterveer

Hoy Elise
Wat een verhaal zelf ook wel met een brok in m"n keel zitten lezen.Leuk met die voetbalshirts en dat loomen.Het is gewoon allemaal leuk en geweldig dat je dat allemaal doet.
Vr.Gr.Buren Oosterveer

Crick en Ada

Hoi Elise, leuk om met jou mee te reizen en te volgen geniet van je tijd daar en blijf maar schrijven.
Gr Crick en Ada

Git

Gezellig Elise. Ik reis met je mee. Leuk verhalen en wat maak je nu al veel mee he.
Groetjes Git

Oma Rietje en (Tante) Anneke

Wat een leuk verslag Elise. Ik lees dat je heel veel meemaakt daar. En dat je echt volwassen bent als je terug komt. Leuk dat je dit met je vriendinnen doet. Alleen had dit niet mogelijk geweest.

Hartelijke kus, oma Rietje

En hoi Elise, ook ik leef met je mee. Leuk om alles te lezen. En lekker genieten, meid !

Groetjes Anneke

Willy

Super om te lezen, geniet lekker van je reis!

marian en jan bakker

Hoi Elise, wat een belevenissen in een totaal andere wereld! Inderdaad doe je hier heel veel levenservaring op. Geniet ervan samen met je vriendin! Have fun!
Groetjes je buurtjes

Roos

Wijfie,
Goed om te zien dat je geniet ????, heel veel succes met de reis en doe voorZichtig he.
Liefs

lianne

Leuk nichtje, ga zo door ik blijf je volgen!
Liefs Li

Per en Arja

Hoi meis, we reizen met je mee hoor en zo te lezen nog heel veel anderen!!!
Bedankt allemaal.
XXX pap en mam

Per en Arja

Lieve allemaal, als jullie ook de verhalen van Sascha willen lezen:
http://saschabuurmeester.reismee.nl/profiel/

Carola

Lieve Elise... wat schrijf je leuk! Een feestje om te lezen!
Voelt alsof ik met je mee reis!
Heel veel succes en nog meer mooie avonturen!

Groet Carola

Rob en Christa Buter

hoi Elise wat leuk om zo tehoren hoe het met je gaat en helemaal tegek om dit een beetje met jou te delen pas goed op jezelf en geniet en smeer je goed in he anders verbrand !!!!!!

Groetjes Rob , Christa

Buurtjes Schuddeboom

Hoi Elise,

Wat een cultuurverschil! Ik moet ervan slikken als ik lees dat de kinderen elkaar zo wegduwen. En wat heerlijk dat je zo blijmoedig van deze reis geniet!
Groetjes,

Betsy (en ook van Daan),

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active